Hotelowe gwiazdki – o czym nam mówią?
Gwiazdki hotelowa są systemem, który ma informować podróżnych o standardzie obiektu. Ich ilość określa w łatwy sposób, jakiego wyposażenia możesz oczekiwać od danego obiektu hotelowego. Czy na pewno jesteś pewien jednak, co oznacza konkretna ilość gwiazdek? W dalszej części artykułu znajdziesz wszystkie niezbędne informacje na temat gwiazdkowego systemu określającego standardy hotelowe.
System gwiazdkowy w Polsce
System kategoryzacji za pomocą gwiazdek pojawił się w Polsce za sprawą ustawy o Usługach Turystycznych z roku 1997. Wymagania, jakie dotyczą poszczególnych gwiazdek, możemy znaleźć W Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki z 2011 roki. Gwiazdki przyznawane są przez Marszałka Województwa z pomocą specjalnej do tego celu komisji. Komisja zwraca uwagę na to co widać na pierwszy rzut oka, ale również na dodatkowe aspekty, których podróżni nie widzą po przyjeździe. Ocena zależy również od wyglądu obiektu z zewnątrz i wewnątrz. Po zweryfikowaniu wszystkich najważniejszych aspektów komisja przydziela gwiazdki.
Systemy gwiazdkowe w innych krajach
Hotel z pięcioma gwiazdkami powinien oferować ten sam standard na całym świecie. Praktyka jednak pokazuje, że system gwiazdkowy różni się od siebie w zależności od kraju. Zatem skąd mamy wiedzieć jaki standard oferuje dany obiekt. Ważnie jest zwrócenie uwagi na parę rzeczy przy wyborze hotelu. Przede wszystkim europejskie hotele różnią się od obiektów np. w Egipcie. Zazwyczaj standard w krajach arabskich jest nieco niższy, dlatego pięciogwiazdkowy hotel może mieć standard trzygwiazdkowego hotelu europejskiego. Warto dlatego brać poprawkę, gdy jedziemy do Egiptu lub Tunezji.
Kolejnym aspektem, który trzeba brać pod uwagę, jest rok budowy hotelu. Starsze obiekty nie są często modernizowane, dlatego ich stan może nieco odbiegać od dzisiejszych wymagań. Hotele należące do jednej dużej sieci starają się utrzymywać podobny standard na całym świecie. Z tego powodu wybór hotelu sieciowego jest bezpieczniejszy.
Co wpływa na liczbę gwiazdek hoteli w Polsce?
Jak już wspomniano wcześniej, gwiazdki są przydzielane przez specjalną komisję. Bazuje ona na liście wymagań na, którą składają się 52 pozycje, Większość z nich opera się na szczegółach, niedostrzeganych najczęściej przez podróżnych. Oczywiście istotną rolę w ocenie stanowi wyposażenie pokoi oraz stan łazienek. Komisja ocenia także usługi gastronomiczne obiektu, sprzątanie oraz wszystkie dodatkowe usługi. Jako dodatkowe usługi komisja zwraca uwagę np. na możliwość pozostawienia bagażu, miejsca do oglądania telewizji czy dostęp do internetu,